Ahlers opent de Russische markt voor westerse bedrijven

0
120

(Publireportage) Rusland en de GOS-landen zijn veelbelovende markten voor westerse producenten, maar stuiten ook op unieke obstakels. Als “meesterimporteur” biedt Ahlers een adempauze zodat bedrijven zich kunnen concentreren op wat écht belangrijk is: verkoop.

© Ahlers

Johan Elzes is de directeur van de afdeling Trade Facilitation and After Sales Services in Sint-Petersburg, Rusland. “Ahlers is een Belgisch bedrijf, maar we zien onszelf als een regionale specialist in Rusland en de GOS-landen (Kazachstan, Oezbekistan, Oekraïne…). We richten ons op westerse bedrijven die premiumproducten aanbieden en willen verkopen in Rusland en het GOS. Onze klanten willen meer controle over de export en verkoop van hun producten. We geven ze controle over de “weg naar de markt”. ​

Doe een beroep op Ahlers

Om controle te krijgen over de verkoop in Rusland zijn er twee opties: uw eigen juridische entiteit in Rusland vestigen of een lokaal bedrijf bellen. “Bedrijven aarzelen om een ​​eigen bedrijf op te zetten in Rusland”, zegt Elzes. “Dit heeft te maken met zowel externe als interne factoren. De externe belemmeringen zijn bijvoorbeeld de politieke situatie in Rusland, de financiële risico’s en de bureaucratie die met de handel daar gepaard gaat. Intern kost het besturen van zo’n bedrijf veel tijd en personeel. Hier komen we binnen: door Ahlers te bellen, krijgen bedrijven dezelfde kansen alsof ze hier zelf gevestigd waren. ​

Ahlers heeft de dienst in 2014 opgezet en sindsdien hebben enkele klanten het bedrijf gebeld. “Sommige bedrijven zijn van plan om na twee jaar een eigen juridische entiteit bij ons op te richten”, zegt Elzes. “Maar dat is bij geen van onze klanten gebeurd. Als ze eenmaal gewend zijn aan ons partnerschap, zien ze de noodzaak van hun eigen eenheid niet meer in. ​

bureaucratie

In een exotische en complexe regio als Rusland is het handig om een ​​betrouwbare partner met specialistische kennis te vinden. “Importeren in Rusland is moeilijk”, zegt Elzes. “Een belangrijke reden hiervoor is dat alleen in Rusland gevestigde bedrijven invoer- en btw-heffingen betalen en als Russische importeurs kunnen optreden.”

Rusland werkt ook al een aantal jaren met ‘digitale identificatie’ voor veel geïmporteerde goederen: hiervoor is een QR-code nodig die is uitgegeven door een Russisch bedrijf. “Bedrijven willen niet met dit soort dingen en andere bureaucratie te maken hebben.”

Vervoer in een enorm land

Zelfs het transport zelf is in een groot land als Rusland niet altijd even gemakkelijk. Elzes geeft een voorbeeld: “Stel, je tekent een contract met een grote Russische supermarktketen. Het heeft 34 distributiecentra in heel Rusland, die elk drie keer per week een bestelling verzenden. U specificeert een periode van één uur over drie dagen waarin de levering moet plaatsvinden. Lukt dat niet, dan brengen ze 15% boete in rekening over de waarde van de goederen. ​

Distributie netwerk

Ahlers bouwde een groot distributienetwerk voor retailers met tal van onderaannemers en diverse magazijnen voor dergelijke contracten. “We valideren de bestellingen, bereiden de bestelling voor in het magazijn en bestellen het transport. Het distributiecentrum mag dan 10 kilometer buiten St. Petersburg liggen, maar ook 6.000 km. Deze afstanden en het feit dat er minder infrastructuur is dan in Europa, maken Rusland tot een bijzondere uitdaging. ​

Ondanks de logistieke en administratieve uitdagingen zijn Rusland en de GOS-landen vooral een kans voor westerse fabrikanten. “De Europese en Amerikaanse markten zijn behoorlijk verzadigd, terwijl Rusland nog een grote markt is met veel consumenten. Je kunt hiervoor ook naar Brazilië, Zuid-Afrika of China vliegen, maar het verschil is dat je vanuit Brussel in twee uur naar Rusland vliegt. ​

Fietsen en koffie

De Amerikaanse fietsenfabrikant Specialized en de Italiaanse koffiebranderij Lavazza roepen onder meer Ahlers op om de Russische markt in handen te nemen. Ahlers is voor deze bedrijven een “meesterimporteur”, zegt Elzes. “We houden toezicht op het importbeheer, de toeleveringsketen, de opslag en meer, zodat deze bedrijven zich kunnen concentreren op datgene waarop ze zich echt willen concentreren: het verkopen van hun product en het opbouwen van klantrelaties.”

Voor alle informatie over Ahlers:
Ahlers hoofdkantoor
www.ahlers.com
Noorderlaan 139 – B-2030 Antwerpen
+32 3543 72 11
info@ahlers.com

Voor Rusland en de GOS-landen: Johan Elzes
johan.elzes@ahlers.com
+7921188 0565

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here