“Bedrijven die elkaar vinden, hebben een goede naam”

0
141

Philips wint voor de negende keer op rij de Reputation Award. Het bedrijf wordt beschouwd als een innovatief hightechbedrijf dat producten levert die relevant zijn voor mensen. Daarnaast zien Nederlanders Philips als een echt Nederlands bedrijf. Bedrijven die zichzelf opnieuw kunnen uitvinden, hebben een goede naam.

Dat blijkt uit een jaarlijks onderzoek van het Reputation Institute, waaruit jaarlijks de reputatieranglijst van de 30 grootste Nederlandse bedrijven blijkt. Philips en ASML hebben met hun verlenging een leidende positie verworven in de 2016 Reputation Institute ranking. Ook KPN en PostNL laten een opmerkelijke verbetering van hun reputatie zien. Beiden hebben in de ogen van het Nederlandse publiek een innovatieve oplossing gevonden voor de technologische en competitieve uitdagingen waar hun oude businessmodellen in het verleden geen antwoord meer op hadden. Onderaan de top 30 van de grootste Nederlandse bedrijven staat een groot deel van de banken en verzekeraars evenals de oliemaatschappij Shell, die allemaal als minder innovatief worden gezien in hun bedrijfsmodellen en daarom een ​​beduidend lagere reputatiescore van de gemiddelde Nederlander.

ASML op de tweede plaats

ASML is – net als vorig jaar – de uitdager op de eerste plaats voor Philips. Op basis van het 12-maandsgemiddelde loopt ASML slechts 0,3 punt achter op een schaal van 0 tot 100. De verklaring voor de hoge score van ASML is drieledig:

  • ASML is een toonaangevende wereldwijde hightechleverancier.
  • Er is bijna nooit negatieve reclame voor ASML
  • en ASML biedt werkgelegenheid aan een grote groep hoogopgeleiden.

Dr. Cees van Riel (hoogleraar aan de Erasmus Universiteit en medeoprichter van het Reputation Institute): “Bedrijven die hun businessmodel tijdig en passend vernieuwen en waaruit relevante producten en diensten op een duurzame manier resulteren, worden beloond met een goede reputatie. Dit stelt hen in staat om tegen lagere kosten mensen en kapitaal aan te trekken en te profiteren van overheidssteun. ​

RepTrak (r) -model

De ranglijst is gebaseerd op het RepTrak (r) -model dat is ontwikkeld door het Reputation Institute. Dit model meet reputatie door de gevoelens van mensen ten opzichte van bedrijven te onderzoeken (de “reputatie-impuls”) en de rationele basis voor hun mening, die het resultaat is van zeven “reputatiedrivers”:

  • Producten en diensten,
  • Innovatie,
  • Werkomgeving,
  • Gids,
  • MVO,
  • gids
  • Financiële prestatie.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here