De influence van milieu- en ethische rapportage op bedrijven en hun financiële functie – FM.nl.

0
151

Facebook

Whatsapp

Mail

Op het World Economic Forum in januari 2016 was klimaatverandering een van de belangrijkste punten op de agenda van het bedrijfsleven. Andere punten waren de ecologische en ethische rapportage en de noodzaak om duurzaamheid in de politiek en besluitvorming op te nemen. De impact van deze belangrijke nieuwe prioriteiten op CFO’s en financiële teams zal aanzienlijk zijn. Evenals de mogelijkheden.

Door Steve Treagust, IFS Global Director Finance

Bertrand Badre, algemeen directeur van de Wereldbank: “Uit onderzoek blijkt dat steeds meer investeerders hun niet-financiële informatie meenemen in hun besluitvorming. Geïntegreerde rapportage biedt een meer holistisch beeld van hoe bedrijven hun financiële en niet-financiële middelen beheren. ​

Milieu en ethiek zijn de belangrijkste factoren in rapporten

In de komende vijf jaar zien we een verandering voor het milieu en de ethiek, van “incidentele” onderwerpen die beperkt blijven tot een pagina of twee van een jaarverslag tot kernonderdelen van de bedrijfsstrategie. Door de steeds strengere regelgeving op het gebied van klimaatverandering is het opnemen van milieu en ethiek in financiële rapportages eerder regel dan uitzondering. Van financiële teams wordt verwacht dat ze routinematig gegevens verzamelen en analyseren, zoals: B. de duurzaamheid van de middelen die worden gebruikt voor de productie (water, energie of materiaal) of de tevredenheid van medewerkers met betrekking tot de verkoop. Finance-teams moeten een bredere en meer centraal strategische rol spelen.

Financiën: Strategische verschuiving van korte- naar langetermijnanalyse

Als je de vaardigheden van financiële professionals ziet, is zo’n verschuiving logisch. Finance werkt tenslotte met data – en naarmate de hoeveelheid data toeneemt, neemt ook de rol van finance toe bij het verzamelen, analyseren en gebruiken van die data. Eenvoudige outputgegevens kunnen nu gemakkelijk worden geregistreerd en automatisch worden berekend. Als gevolg hiervan verschuift Finance van het achteraf bekijken, verzamelen en berekenen van gegevens naar het bekijken, analyseren en beslissen wat dat betekent voor de langetermijnstrategie van het bedrijf.

In de VS en Europa komt een CFO met een MBA-achtergrond even vaak voor als een CFO met een boekhoudkundige achtergrond. Ik zie dat steeds meer financiële klanten een belangrijke rol moeten spelen in HR-, IT-, milieu- en ethische strategieën. Over tien jaar zouden financiële medewerkers van de backoffice (als de term nog steeds bestaat) evenveel tijd besteden aan het plannen van scenario’s en prognosetools als aan het berekenen van inkomensverklaringen.

Risicoscenario’s en prognosetools: het grote geheel

In de afgelopen acht jaar heeft de banksector de noodzaak van verandering ingezien. Onlangs heeft dezelfde bedrijfstak in het VK een aantal scenario’s getest voor de basisstructuur van het bedrijf: “Zijn onze activa veilig?”, “Kunnen we omgaan met deze scenario’s?” en “Hebben we het juiste niveau aan reserves en hoe zit het met het risico?” De sector onderscheidt de risicovollere investeringsvehikels van traditioneel bankieren en gebruikt jaarlijkse, complexe noodscenario’s om een ​​strategie te bepalen.

In de komende tien jaar zullen ook andere bedrijfstakken risicoscenario’s en prognosetools opnemen. Alleen focussen op de winst- en verliesbalans is niet voldoende. Organisatorische financiële afdelingen moeten complexe algoritmen overwegen voor wat-als-scenario’s die veel verder gaan dan “Wat als mijn kosten met 10 procent stijgen?” Uitgaan. Met de gegevens die vandaag beschikbaar zijn, is een dergelijke vraag relatief eenvoudig te beantwoorden en gemakkelijk te berekenen. U creëert concurrentievoordelen voor uw bedrijf op de wereldmarkt wanneer u macrodata analyseert en de invloed van de markteconomie op uw bedrijf op macroniveau begrijpt. Bedrijven die technologieën toepassen die dit al vroeg mogelijk maken, zijn de grote winnaars.

Vijf stappen die de financiële afdeling neemt om zich voor te bereiden op de toekomst

Veel bedrijven worstelen met deze trend. Het lijkt erop dat er een katalysator nodig is om ze op de goede weg te krijgen. Technologie zou hiervoor de juiste tool kunnen zijn. De juiste systemen ondersteunen niet alleen traditionele rapportages, maar maken het ook mogelijk om de beschikbare data te gebruiken voor analyse en het verbeteren van de strategie van de organisatie.

Welke stappen kan uw organisatie ondernemen om deze transitie te versnellen?

1. Zorg ervoor dat de organisatie openstaat voor verandering. Het vereist een bepaalde mentaliteit die toekomstgericht is en waarin financiële afdelingen een nieuwe rol willen spelen. Betrokkenen moeten ervan overtuigd zijn dat de afdeling het bedrijf kan en zal ondersteunen bij het vinden van de juiste weg naar succes.

2. Zorg ervoor dat de juiste bestuursprocessen aanwezig zijn. Dit betekent dat er een raamwerk van regels en procedures is waardoor het management verantwoording, eerlijkheid en transparantie garandeert voor al zijn stakeholders (financiers, klanten, management, medewerkers, overheid en samenleving). In de praktijk betekent dit dat de verantwoordelijkheden, rechten en beloningen van alle betrokkenen, evenals hun plichten, privileges en rollen, duidelijk zijn.

3. Houd een optimistische kijk en verdwaal niet in details. Als je in de financiële wereld werkt, is het erg verleidelijk om in de details te duiken. Natuurlijk zijn ze belangrijk, maar om een ​​moderne financiële afdeling te worden, is het ook belangrijk om open naar de toekomst te kijken – zonder bang te zijn de controle te verliezen.

4. Zoek een partner met expertise op het gebied van industrie en technologie die u kan helpen bij de overgang. Het proces bestaat uit een reeks moeilijke en ingrijpende beslissingen. De juiste partner kan valkuilen helpen vermijden en nuttige begeleiding bieden.

5. Zorg ervoor dat u de juiste technologie gebruikt. Een moderne ERP-oplossing ondersteunt niet alleen de uitvoering van alle transacties, bijvoorbeeld voor de financiële afdeling, de personeelsafdeling of verkoop, maar kan ook informatie uit data creëren en als informatie presenteren.

Ethiek en langetermijndenken zijn belangrijker dan ooit

Het recente Volkswagen (VW) -schandaal over de emissiezwendel-software heeft de automobielsector en mogelijk de bredere zakenwereld voor altijd veranderd. Het toonde de werkelijke kosten van slechte, korte en onethische besluitvorming. Ik heb het niet alleen over het marktaandeel van Volkswagen, dat onmiddellijk na het schandaal met tweederde daalde, maar ook over de behoefte aan een fonds om de getroffen klanten te compenseren, de miljoenen dollars aan juridische kosten die in de VS zijn gemaakt en die nog steeds het leiden van onoverkomelijke verliezen aan het merk VW en het besef dat een dergelijke crisis in het huidige tijdperk van sociale media simpelweg niet te bedwingen is. Ethische investeringen op lange termijn en investeringen in software en technologie om ze te realiseren leken nog nooit zo belangrijk.

Het schandaal zorgde er ook voor dat veel bedrijven anders naar de rol van financiën en de CFO gingen kijken. Het herinnert ons aan het langetermijninvesteringsperspectief dat financiële teams moeten hebben, hoe groot hun ethische verantwoordelijkheid is en in hoeverre ze de focus moeten zijn van milieurapportage. Voor veel bedrijven begint het grote plaatje nu met financiering. Is er een nieuwe ontwikkelingsfase begonnen met een nieuwe langetermijndenken als het gaat om hoe software ons kan helpen deze doelen te bereiken? Ik denk het. Maar financiële teams: de klok tikt door.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here