Een telecommunicatieabonnement op uw betaalrekening: de banken zijn niet langer alleen maar financiële instellingen

0
84

Bij het zoeken naar extra inkomsten komen banken soms met verrassende producten. Steeds meer financiële spelers bieden daarom niet langer uitsluitend bankdiensten aan.

Het omzetten van spaargeld in leningen is al decennia lang de belangrijkste bron van inkomsten voor banken. Dit verkoopmodel is de afgelopen jaren onder grote druk komen te staan. Door de lage rente zagen financiële spelers de winstmarges sterk dalen. Tot op heden zijn banken verplicht om ten minste 0,11 procent rente te betalen over uw spaargeld, tenminste als u spaart via een gereglementeerde spaarrekening. Verschillende banken hebben al opgeroepen om de minimumrentetarieven overboord te gooien, maar Belgische politici weigeren dit heilige huis te slopen.

Niet-bancaire diensten

De banken zijn daarom ijverig op zoek naar alternatieven om meer inkomsten te genereren. Ze richten zich bijvoorbeeld op beleggingsproducten. Waar spaargeld banken geld kost, genereren deze beleggingsproducten inkomsten. Het zoeken naar aanvullende inkomstenbronnen houdt daar niet op. Verschillende instellingen, waaronder Belfius, KBC en ING, kijken verder dan financiële dienstverlening.

KBC heeft bijvoorbeeld allerlei niet-bancaire diensten aan de applicatie toegevoegd. Een van de meest opvallende toevoegingen is vorig jaar geïntroduceerd. Toen ontwikkelde de grote bank Goal Alert, een dienst die klanten op de hoogte houdt van de prestaties van hun favoriete voetbalteam. De KBC-app is ook beschikbaar voor mensen die nog geen bankklant zijn.

Betaalrekening met een telecommunicatieabonnement

Belfius lijkt ook steeds meer aandacht te besteden aan de producten en diensten van niet-banken. Zo zal de grootbank de Beats-service op 24 maart in een beperkt aantal kantoren aanbieden. Dit pakket omvat zowel bank- als telecommunicatiediensten. De bank werkt hiervoor samen met Proximus. Deze samenwerking werd aangekondigd in juni 2020.

Het gecombineerde bank- en telecommunicatieaanbod van Belfius bestaat uit drie bankpakketten: “Gratis” (een gratis digitale rekening voor basisbehoeften), “Nieuw” (een rekening met volledige bankdiensten inclusief een reeks bijkomende diensten) en “Meer” (een rekening ) met uitgebreide bankdiensten met een waaier aan bijkomende diensten die vervolgens gecombineerd kunnen worden met drie telecommunicatiepakketten (internet, telefoon, televisie) die exclusief beschikbaar zijn voor Belfius-klanten.

De nieuwe producten zullen naar verwachting vanaf 6 april in alle fysieke kantoren verkrijgbaar zijn. In het najaar kan zo’n abonnement ook digitaal worden afgesloten via de Belfius-app.

Beëindig abonnementen

ING heeft aangekondigd dat het klanten zal helpen om met één klik een abonnement, zoals een fitness- of telecomabonnement, op te zeggen. “Klanten hoeven geen contact meer op te nemen met het bedrijf”, zei woordvoerster Julie Kerremans dinsdag in een interview met De Tijd. “Als er kosten zijn verbonden aan vroegtijdige beëindiging, wordt het contract niet beëindigd en wordt de klant geïnformeerd.” ING zal ook voorstellen doen voor goedkopere energie- of telecommunicatieabonnementen. De bank werkt hiervoor samen met het Zweedse fintech-bedrijf Minna Technologies.

Hoewel niet iedereen geïnteresseerd is in deze aanvullende diensten en producten. Sommige banken hebben al expliciet aangegeven dat ze niet op deze trein zullen stappen. De Argenta Sparkasse is er een van. “We houden vast aan onze manier van traditioneel of authentiek bankieren”, zei Inge Ampe, commercieel directeur bij Argenta, in oktober 2020 tijdens een webinar voor het technologiebedrijf Hello Customer. De grote bank BNP Paribas Fortis lijkt momenteel ook de voorkeur te geven aan bankproducten en -diensten. (bij de)

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here