(Kleine) banken willen samenwerken op één platform

0
87

Enigma Consulting heeft in 2020 een onderzoek uitgevoerd naar outsourcing onder vijftien kleine en middelgrote banken in Nederland. Dit geldt voor grote en particuliere klantenbanken, private banken en spaarbanken. De resultaten worden gepubliceerd in het uitbestedingsrapport.

De transitie vraagt ​​om investeringen in infrastructuur

Door ontwikkelingen als wet- en regelgeving, instant payments, open banking en de toenemende concurrentie van fintechs, big techs en challenger banks, ondergaat de banksector een enorme verandering. Dit vereist continue investeringen in de bancaire infrastructuur.

Het bedrijfsmodel van de banken staat onder grote druk. Met name kleine en middelgrote banken streven naar kostenreductie en consolidatie. Door samen te werken, kunnen banken kostenbesparingen realiseren en voortdurend veranderen. De resultaten van het onderzoek laten zien dat banken outsourcing zeker erkennen als een oplossing:

Uitbesteding leidt tot de mogelijkheid tot samenwerking en het aangaan van partnerschappen. Niet alleen bij solution providers, maar ook bij gelijkgestemde banken. Met als doel samen te werken aan een standaard infrastructuur waar meerdere partijen gebruik van kunnen maken. De verbonden partijen op het platform dragen gezamenlijk bij aan marktgerichte ontwikkelingen.

In een wereld waarin klanten steeds vaker de digitale diensten van hun bank verwachten, is het voor kleine en middelgrote banken absoluut noodzakelijk om gelijke tred te houden met de enorme veranderingen in de banksector. Klanten verwachten immers dezelfde mate van digitalisering als in het dagelijks leven. Het gemak en de snelheid waarmee boodschappen online kunnen worden besteld, moet ook in het bankwezen een standaard zijn.

Klantbeleving centraal

Outsourcing kan aan de verwachting van de klant voldoen. Door de ontlasting door uitbesteding kan de focus liggen op bepaalde klantendiensten of de integratie met diensten van derden. Op deze manier staat de klantbeleving centraal. Een mentaliteit die wellicht nodig is voor kleine banken om te overleven.

Ondanks de voordelen van outsourcing worden er ook enkele nadelen genoemd. Vrijwel alle banken zeggen bang te zijn de controle te verliezen door de hoge mate van afhankelijkheid die ontstaat door uitbesteding. Als bank ben je afhankelijk van de roadmap van de oplossingsleverancier. Aan de andere kant kan het werken met een aanbieder meer invloed uitoefenen.

Banken hebben vaak specifieke aanpassingen nodig in hun kernbank- en betalingsinfrastructuur. Als gevolg hiervan is er een toenemend aantal aanpassingen aan “standaard” kernbankproducten. Zolang banken dit blijven doen, is er geen ruimte voor gezamenlijke productontwikkeling en zal onderhoud intensief en kostbaar zijn. Met name gezamenlijke ontwikkeling kan ervoor zorgen dat er een standaardoplossing is voor de Nederlandse markt.

Minder flexibel

Banken geven ook aan minder flexibel te zijn als ze hun kernbankactiviteiten uitbesteden. Bij veranderingen in de organisatiestructuur of ontwikkelingen in de bancaire sector is het niet meer mogelijk om over te stappen op andere of betere software. Anderzijds past een bank nu ook een langetermijnvisie toe op haar kernbedrijf. Er wordt gekozen voor een systeem dat tien jaar en waarschijnlijk langer meegaat. Het is daarom erg belangrijk om te kiezen voor een toekomstbestendige (modulaire) oplossing. In feite is het voor banken beter om een ​​partner te kiezen die als partner zal optreden en de ontwikkelingen proactief zal volgen in plaats van slechts één leverancier te kiezen.

“De samenwerking, de uitbesteding en het partnerschap op een modulair kernbankplatform lijken de toekomst voor banken te zijn.”

Veel banken maken dezelfde veranderingen in de markt door. Elke bank analyseert de effecten van deze veranderingen afzonderlijk. Banken met verschillende kernbanksystemen kunnen deze analysefase ook samen doorlopen. Op deze manier komen de banken nauwer met elkaar in contact. De gezamenlijke analyse van de effecten van een verandering is het spreekwoordelijke “laaghangend fruit” als eerste stap naar samenwerking binnen het kernbankierengebied. De volgende stap is de collectieve ontwikkeling en het gebruik van generieke bankproducten. Uit het onderzoek blijkt echter ook dat banken willen meewerken aan CCD en AML, stemmen en spaarbeheer.

Het vervangen van een standaard kernbanksysteem vergt serieuze investeringen en toewijding. Een gemeenschappelijk kernbanklandschap moet zo worden ingericht dat modulaire producten op elkaar kunnen worden aangesloten en banken gemakkelijk toegang hebben tot een deel van hun infrastructuur.

samengevat

Samenwerking, outsourcing en partnership op een modulair kernbankplatform lijken de toekomst voor banken te zijn. De huidige stand van de techniek maakt dit meer dan mogelijk. Dit betekent een paradigmaverschuiving voor zowel banken als leveranciers. Om samen tot een oplossing te komen, moeten alle partijen zich ervan bewust zijn dat langetermijnbetrokkenheid en een langetermijnvisie vereist zijn.

Download hier de bankenquête voor een volledig overzicht van de resultaten.

Een artikel van Robin Boender en Robbert Mos, consultants bij Enigma Consulting.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here