Straatadvertenties van Bitcoin bedrijven in Spanje krijgen te maken met strengere regels

0
47

Straatadvertenties over bitcoin (BTC) en andere cryptocurrency’s worden mogelijk verboden in Spanje. De Spaanse autoriteiten zien een probleem met malafide advertenties. Dat meldt Decrypt.

Controle

De Spaanse versie van de Autoriteit Financiële Markten (Comisión Nacional del Mercado de Valores) buigt zich over de problemen met advertenties die cryptocurrency’s promoten. Dat blijkt uit uitspraken van Rodrigo Buenaventura, voorzitter van deze organisatie.

Ga aan de slag bij Bitvavo en betaal geen handelskosten voor je eerste aankoop tot €1.000

De financiële waakhond vindt advertenties van bitcoin bedrijven te risicovol. De Spaanse toezichthouder vraagt input aan een adviserend comité en gaat ook bij burgers vragen naar hun inzichten.

Na de adviezen wordt een beslissing genomen over de precieze invulling van de strengere regels. Het gaat specifiek om advertenties in het straatbeeld. Dus niet om online advertenties (voorlopig).

Let op: de overheidsinstantie heeft het hier specifiek over advertenties, niet over het beleid rondom beurzen en brokers die handelen in BTC.

Buenaventura benadrukt: “Het is belangrijk om snel te handelen, maar het is belangrijker om de regels goed te maken.” De ambtenaar geeft aan dat hij hoopt dat de nieuwe maatregelen legitieme bedrijven niet deert.

Advertenties

Dit statement komt niet uit de lucht vallen. Het Spaanse bedrijf Bit2me lanceerde in februari van dit jaar een grote marketingcampagne met 800 posters in Madrid. De campagne had een opmerkelijke slogan: ”De revolutie is pas net gestart, welkom bij Bitcoin.”

Toezichthouders zouden dit met een beetje fantasie kunnen zien als misleiding.

Voorbeelden van bitcoin marketing

Zoals gezegd heeft bitcoin zelf geen marketingafdeling. Het zijn bitcoiners die zelf het voortouw moeten nemen als ze mensen willen overtuigen. Dat kan op verschillende manieren.

Een mooi voorbeeld daarvan vonden we vorig jaar in Hong Kong. Drie dubbeldekker trams reden daar rond met het oranje bitcoin logo als bedekking. Dit was een initiatief vanuit de lokale community en een goed doel.

Aan de andere kant van dat spectrum zit de miljardair Michael Saylor, directeur van MicroStrategy. Hij is privé en met zijn bedrijf vol in bitcoin gestapt. Sinds eind 2020 is hij uitgegroeid tot een prominente bitcoiner.

Naast online conferenties over bitcoin en het delen van info zet Saylor ook zijn (dure) domeinnamen in. Hope.com is er daar een van, op die pagina vind je info over BTC.

Misdaad

Helaas gaat de opkomst van BTC ook gepaard met vervelende bijeffecten. Steeds meer criminelen vinden manieren om rondom bitcoin mensen op te lichten. Daar kan bitcoin zelf als protocol niets aan doen, maar het zorgt wel voor problemen en schade bij slachtoffers.

Bij dit soort zaken worden ook malafide advertenties ingezet. Er lopen tal van rechtszaken tegen partijen als Facebook en Google. Oplichters gebruiken bijvoorbeeld de foto’s van bekende personen om mensen te misleiden.

LAAT EEN REACTIE ACHTER

Please enter your comment!
Please enter your name here